Sekretess/Villkor
Sekretesspolicy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter och/eller ditt organisationsnummer. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.
Byggplåtar.se (5592501455) med ägare Byggplåtar i Sverige AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter. Hantering av personuppgifter sker enligt GDPR:s lagstadgade riktlinjer. Du har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av dina personuppgifter genom att kontakta oss via e-post.
Genom att ange personnummer eller organisationsnummer i något av våra formulär eller i kassan samtycker du till att vi får lagra dessa uppgifter i vårt ordersystem.
Köpvillkor
Säker betalning
Vi erbjuder trygg betalning i kassan via Qliro Checkout med alternativ som faktura, delbetalning, Swish och kort. Villkor för betalning via Qliro finns att läsa hos Qliro.
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen visas totalpriset inklusive eventuella avgifter såsom moms och frakt.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Anpassade ordrar
Vi anpassar plåten efter dina angivna mått med en felmarginal på 0-3mm.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
Ångerrätten gäller ej specialtillverkade varor enligt konsumentlagstiftning – vilket inkluderar måttanpassad plåt. Dessa ordrar kan därför inte ångras när tillverkning påbörjats.
Vid utnyttjad ångerrätt ska varan vara i oförändrat skick. Du får inte använda varan mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper. Vid skada eller onormalt slitage kan värdeminskningsavdrag tillämpas.
Leveranser
Leveranstiden är normalt 2-7 dagar (kan vara längre). Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.
Fraktbilen måste ha fritt utrymme att kunna köra fram med din order för leverans. Din order går till närmaste terminal om framkomligheten är för begränsad.
Vid mottagande
Kontrollera emballage och gods direkt vid leverans. Eventuella fraktskador ska noteras av chaufför på fraktsedel. Utan notering är ersättning från fraktbolag ej möjlig.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt. Om så är fallet betalar vi den nya frakten från dig till oss. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss. Ej utlöst sändning debiteras med 300kr (gäller paket). Ej utlöst sändning där vi skickat större kollin där flakmeter beräknats så debiteras fraktkostnaden tillbaka till oss.
Reklamation
Om varan är felaktig, skadad eller avviker från beställning har du rätt att reklamera enligt Konsumentköplagen. Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts, helst med bildunderlag samt ordernummer.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och åtgärdar felet genom reparation, ny vara eller återbetalning.
Kontakt för reklamation: info@byggplatar.se
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så-kallade ersättningsvaror.
Försenade leveranser
Många faktorer kan spela in då en leverans blivit försenad. Vi tar inget ansvar för att Schenker eller DHL inte kan leverera i tid eller bryter det som sagts mellan dig som kund och det som fraktbolaget har förmedlat. Vi tar heller inget ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande pga av en försenad leverans. En sak att tänka på är att ha materialet på plats innan du anlitar en snickare eller plåtslagare som ska montera plåten. (se också reservationer).
Skadeanmälan
En skadeanmälan måste göras inom 7 dagar efter utförd leverans för att vi ska kunna skapa ett ärende till Schenker eller DHL. Skador som anmäls efter 7 dagar kommer Schenker och DHL att avskriva direkt. Det går alltså inte att få någon ersättning för en skada som är anmäld för sent.
Det är därför viktigt att du går igenom din leverans noggrant vid mottagande och ber chauffören notera skadorna på fraktsedeln. Finns ingen notering på fraktsedeln så ersätter inte fraktbolagen skadorna heller.
Garantier
Vanligtvis 10, 15 eller 20 år beroende på produkt. Specificeras vid köp.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella skador på ditt hus vid försenad leverans och eller eventuellt skadad plåt/plåtdetaljer. (Vi rekommenderar inte att ni river det gamla taket innan din order har levererats). Vi reserverar oss för eventuella förseningar av utlovad leveranstid. Oftast är leveranstiden 1-3 dagar men kan variera då vi använder oss av utomstående bolag som t ex DHL och Schenker.
Vi reserverar oss för att fraktkostnaden i e-handelns ordersystem inte alltid stämmer. Om en fraktkostnad i verkligheten skulle vara betydlig högre så meddelar vi kunden om det som får ta ett beslut om hur du vill göra. Att fraktkostnaden ibland inte stämmer beror på att vi har så skrymmande gods. Långa längder till vissa orter kan bli väldigt mycket högre kostnad än andra orter.
Frakt
Fraktkostnad beräknas i kassan baserat på order och leveransadress. Fri frakt över 9000 kr.
Frågor
Kontakta oss
Telefon: 08-91 61 01
Email: info@byggplatar.se